Ledarträning / ledarutbildning
För företag & organisationer
Ledarutbildning och ledarträning
Norrman A & O Psykologi erbjuder chefer och ledare på olika nivåer i organisationen utbildning och ledarträning i form av ledarutvecklingsprogram eller skräddarsydda utbildningsdagar. Ledarutvecklingen anpassas efter verksamhetetens inriktning och behov men grundar sig i aktuell ledarskapsforskning. Det övergripande syftet i ledarutbildning och ledarträning är dels ökad kunskap om ledarskap och olika ledarskapsstilar men även är ökad förmåga till självreflektion en viktig beståndsdel. genom ledarträning går det att stärka ledarskapets två viktigaste funktioner; att klargöra samt att påverka på ett sätt som är utvecklande och konstruktivt för såväl medarbetare som för resultat. Konstruktivt ledarskap innebär bland annat att ha god balans mellan ett mål- och uppdragsfokus och de mer relationella färdigheterna i ledarskapet. För att kunna bidra till effektfullt ledarskap i praktiken innebär ledarutbildning och ledarträning som erbjuds av Norrman A & O Psykologi ökad kunskap om ledarskap, träning av anpassade och konstruktiva ledarfärdigheter samt användbara metoder och redskap.
Genom anpassade program säkerställer jag att ledarskapsutbildningen är direkt kopplad till din organisations mål och behov

VETENSKAPLIGT BASERAD LEDARTRÄNING
Ledarutbildning som tillhandahålls av Norrman A & O Psykologi grundas på aktuell forskning inom ledarskap, kombinerat med lång erfarenhet inom fältet. De olika kursdelarna är designade för att ta upp och behandla realistiska scenarier som chefer och ledare möter i sin vardag, vilket garanterar en hög grad av relevans och direkt tillämpbar kunskap.
SYFTE OCH MÅL MED LEDARUTVECKLINGSPROGRAM
Huvudsyftet med ett ledarutvecklingsprogram är att inte bara ge ökad kunskap om ledarskap, metoder och verktyg. Ett effektivt ledarutvecklingsprogram innebär att utrusta deltagarna med ökad reflektions- och perspektiviseringsförmåga samt färdigheter för att på konstruktivt och effektivt sätt kunna leda tydligt och klargörande av uppgifter och mål. Samtidigt stärks den relationella ledarförmågan d vs förmågan att kunna leda på ett konstruktivt sätt som ger medarbetare som trivs, mår bra, utvecklas och tar ansvar. Programmet tar ett helhetsgrepp om både de uppgiftsrelaterade och de relationella aspekterna av ledarskapet, för att skapa en välbalanserad och konstruktiv ledarstil som främjar trivsel, engagemang, hållbarhet och goda resultat.
UTBILDNINGSDAGAR MED REFLEKTION, ÖVNING och SPEGLING AV LEDARBETEENDEN i PRKTIKEN
Varje deltagare får ökad kunskap om ledarskap. Genom att att aktivt arbeta med reflektion ökas den egna förståelsen för vad olika ledarstilar och ledarbeteenden i olika situationer kan innebära. Som kursdeltagare får du möjlighet att genom interaktiva övningar, återkoppling och spegling av egna ledarbeteenden träna på och utveckla ledarbeteenden i syfte att främja konstruktivt och effektivt ledarskap i praktiken. Utbildningsdagarna lägger en grund för att att möta ledarutmaningar på ett konstruktivt och ansvarstagande sätt i vardagen.